Saturday, February 23, 2008

Gör mig en tjänst är du snäll... om inte är du dum i huvudet.

Ibland får man ju frågan om man kan ställa upp med nått... - kan du svänga förbi och plocka upp ett paket på vägen hem? Ofta är frågan vänligt ställd men är i själva verket konstruerad så att: Jag räknar med att du ställer upp på detta även om du inte har tid. Jag låter dig tro att du har ett val men om du säger nej kommer jag bli sur och aldrig ställa upp för dig... kanske till och med aktivt förstöra för dig!

hmm. Jag minns då jag hade bil. Det va bara jag som hade bil och alla ville låna. Det enda problemet va att ingen betalade mer än som bäst bensinen. De städade inte efter sig eller kanske ännu värre parkerade bilen någon annanstans för mig att hämta upp. Så tillslut tröttnade jag.

- Per, får vi låna din bil?
- nej, tyvärr så vill jag inte låna ut den...

Då var jag dum i huvudet och många tyckte nog att jag var en riktigt dålig kompis. Vad ska jag säga... klart man ska ställa upp. Men är det aldrig ok att inte ha tid eller bara inte orka?

Hur gör jag själv då?

När jag frågar om hjälp kan jag då hantera att jag inte får den hjälp jag ber om? Jag vill gärna tro det.... jag hoppas det. Om inte så be mig dra! ;-)

läs: Be mig aldrig om nått! ;-)

No comments: