Friday, February 22, 2008

Regler som följs av naturen.


Jag funderar ibland på de där lagarna som naturen följer. Är det bara en slump att SL-kortet alltid ligger i den fickan du kollar i sist. Är det en slump att personen som kommer som tvåa på pucken direkt hittar det du sökt i timmar. Även om det är i samma låda som du kollat i flera gånger.

Igår kopplade jag ljudkablar till en TV hemma hos en kompis. Jag kopplade som man ska och jag provade som man inte ska eftersom det inte fungerade med som man ska koppla. Ja ni vet hur det är. Sedan kom min flickvän och provade att koppla precis som jag redan kopplat. Då fungerar det. Jag kollar igenom kopplingen och ser att det är exakt så som jag gjort flera gånger om. Jag känner mig lite irriterad över naturens hårda lagar. Då smyger det sig dessutom på mig en jobbig känsla av att om jag pyser min irritation över detta som kommer min omvärld att tolka det som om jag har svårt med att en tjej och dessutom min flickvän kopplar elektronik bättre än jag... som man! Det vore sanneligen en sak som jag inte vill bli misstagen för. Jag kollar lätt irriterat igen att det är samma koppling. Jag hör mig själv högt påtala att det är exakt som jag kopplat tidigare. Min tjej verkar ana att jag skulle ha problem med just det att en tjej kommer och fixar biffen. Jag blir rädd.

Det visar sig sedan att kabeln var lite glapp och fungerar inte om den är stukad åt fel håll... Jag hade till ooch med provat om det var det som va felet. Men ändå så fungerade det inte för mig. Men det fungerade direkt för min flickvän. ÅÅÅÅ att jag ens skriver här känns som en enda lång pinsamhet. Tror du som läser nu att det kanske är så att jag har problem med att en tjej kopplar elektronik bättre än manliga jag? Hoppas inte.

anyways. Jag valde tillslut att kväva min irritation för att inte bli missförståd. Tänk om naturen va lika konsikvent med positiva saker ;-)

Jag fick faktiskt veta det vetenskapliga svaret på detta av en beteendeforskare... men det är ibland, ganska ofta lite osexigt med vetenskapliga förklaringar. Själv tycker jag att The Force är en roligare tanke ;-). Därför får du som vill veta varför det ligger till så här som jag beskriver maila mig istället. Så kan jag berätta varför vi upplever att det alltid är så... tillsvidare tänker jag upprätthålla teorin om "lagen om allts jävlighet".

No comments: